Van het online reserveren van een tafel in je favoriete restaurant tot het online reserveren van je parkeerplek. We kunnen er niet omheen: ook in de parkeerwereld krijgt digitalisering een steeds belangrijkere rol. Marketing & sales manager Vincent Raaphorst vertelt in deze whitepaper over hoe met online reserveren ingespeeld wordt op de behoefte van de klant en wat het effect hiervan is op de omzet.
Sinds 2014 is het mogelijk om online een parkeerplek te reserveren bij Interparking tegen een aantrekkelijk tarief. Tegenwoordig is de online reserveringsmodule beschikbaar in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Raaphorst: ‘Eén van de redenen om online reserveren juist in de vier grote steden toe te passen is de locatie van de parkeergarages.
De parkeertarieven liggen in de vier grote steden over het algemeen hoger én er is sprake van een langere verblijfsduur. Dat maakt dat mensen die extra stap willen zetten om een parkeerplaats te reserveren.’
Bij Interparking sluiten de parkeerproducten van online reserveren aan op de omgeving. Denk hierbij aan Museum Parking bij parkeergarage Museumkwartier in Den Haag, met in de omgeving verschillende topmusea, waaronder het Mauritshuis. Of Dinner Parking bij parkeergarage Markthal, met daarboven een tal aan verschillende restaurants. Raaphorst: ‘Hiermee creëren we een klantbeleving waarbij alles op elkaar aansluit, van de producten in de online reserveringsmodule tot het gebied waarin je uitkomt zodra je de parkeergarage uitstapt’.
‘Bij grote evenementen kiezen we er soms voor om een parkeerproduct te koppelen aan het evenement. Dus tijdens het International Film Festival Rotterdam konden bezoekers van het evenement bij parkeergarage Lijnbaan IFFR Parking reserveren. Daarmee spelen wij in op wat er allemaal in de omgeving van de parkeervoorziening plaatsvindt en nemen wij een faciliterende rol in’, benadrukt Raaphorst.
Daarnaast sluiten omgevings-gerelateerde parkeerproducten naadloos aan op wat stakeholders aanbieden. Raaphorst: ‘Voor hen is dit gunstig omdat ze hun bezoekers voordelig kunnen laten parkeren met een product dat aansluit bij wat ze aanbieden. Via een online bedrijfspagina kunnen hun gasten vervolgens gemakkelijk een parkeerplek reserveren en de looproute van de parkeervoorziening naar het bezoekdoel bekijken.’
Omzetten
Uit de statistieken blijkt dat de voordelige tarieven van online reserveren niet in de omzetten van kortparkeren snijden. Raaphorst: ‘Dat komt omdat we met online reserveren een totaal andere doelgroep aanspreken. Het gaat hier om mensen die een hele dag willen parkeren in een grote stad en van tevoren op zoek gaan naar een aantrekkelijk parkeertarief. Door onze online aanwezigheid triggeren wij juist deze mensen om bij ons te parkeren.’