Brussels Airport is een luchthaven met naar verhouding een groot aandeel van zakelijke reizigers. Dat is ook terug te zien in het aanbod van passagiersparkeren op de luchthaven. Daarnaast hebben ook de aanslagen van 22 maart 2016 hun impact gehad.
(De balie van de VIP parking op Brussels Airport)
Bart van Rossom is District Manager Brussels Airport Carparks bij Interparking. Interparking zorgt voor alles wat met passagiersparkeren te maken heeft op Brussels Airport. Daarbij gaat het om circa 12.000 parkeerplaatsen. Het parkeeraanbod is opgesplitst in drie segmenten, die worden doorgetrokken in alles wat Interparking doet op de luchthaven: low cost, comfort en premium. “Die opdeling heeft te maken met het karakter van Brussels Airport, waarbij ongeveer de helft van de passagiers afkomstig is uit het zakelijke segment en ongeveer de helft bestaat uit leisure-reizigers. Dat relatief grote zakelijke segment heeft onder meer te maken met de nabijheid van de Europese Gemeenschap en de vele internationale activiteiten in Brussel.”
Parkeren op Brussels Airport gebeurt met name in parkeergarages. “Brussels Airport is internationaal
gezien een medium luchthaven qua grootte. Daardoor is alles compact en geconcentreerd. Het betekent ook dat parkeren voornamelijk plaatsvindt in hoge parkeergebouwen. Bij het vliegveld hebben we drie grote parkeergebouwen, P1, P2 en P3, waarin het comfort parkeren (8.000 plaatsen) en het premium parkeren is ondergebracht.”
Het low cost segment - circa 2.000 plaatsen - richt zich op de reiziger die op vakantie gaat en die voor een aantrekkelijk tarief toch een goede service wenst. Zij kunnen terecht op drie parkeerterreinen: de Discount Parkings 1 en 2 en op de P4 Long Term. Kenmerkend voor de parkings zijn het lage tarief en de grotere afstand tot de terminal. De reiziger wordt met een shuttle bus vervoerd, die hem over private wegen binnen Brussels Airport in circa tien minuten naar de terminal brengt.
Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich het premium segment. “Dat aanbod heeft te maken met de relatief grote zakelijke clientèle van Brussels Airport. Die clientèle bestaat bovendien uit mensen die weinig tijd hebben en graag op een premiumlocatie willen parkeren.” Het premium segment bestaat eveneens uit zo’n 2.000 plaatsen en kent een onderverdeling in drie subsegmenten. De eerste is de lock parking - circa 1.000 plaatsen - waarbij veiligheid en bescherming van de auto een grote rol spelen: een volledig afgesloten en omheinde parking waar je enkel inkomt als je klant bent. In de prijs inbegrepen zit een verzekering tegen diefstal en schade. Ook beschikt de lock parking over een car wash.
Het tweede subsegment is een nog exclusievere parking, de VIP parking in P1 met circa 350 plaatsen. Daar wordt gewerkt met een valet service. De klant parkeert 30 meter voor de terminal en een medewerker van Interparking zet de auto weg. “Het grote verschil met andere valet parking diensten is dat de auto bij ons in hetzelfde gebouw blijft van de parking. Ook is er een luxe car wash aanwezig. Bovendien kan er indien nodig, onderhoud aan je auto worden gepleegd. Verder is er een fast exit, waarbij alle slagbomen je nummerplaat herkennen, en technologie van ParkAssist, waarbij een camera continu je auto volgt.”
De VIP parking bevond zich aanvankelijk onder de aankomstterminal, maar na de aanslagen op Brussels Airport van 22 maart 2016 besloot de federale politie dat dit niet langer verantwoord was en dat de VIP parking verplaatst moest worden. Het derde subsegment tenslotte is de fast zone, eveneens in P1. Daarbij draait het om snelheid: je bent in twee tot drie minuten bij de terminal. In de fast zone zijn geen additionele services, zoals bij de VIP parking.
Volgens Van Rossom onderscheidt luchthaven parkeren zich met name door het ritme van de luchthaven zelf. “Voor Brussels Airport liggen de pieken in april/mei en september/oktober. Omdat je dan zowel zakelijke als leisure klanten hebt. Dat betekent dat de hele organisatie is afgestemd op dat jaarritme van de luchthaven.
Op de piekmomenten moet extra personeel worden ingezet en eventueel onderhoud of technologische updates worden zoveel mogelijk in de rustige periode - november tot en met maart - gedaan.
De aanslagen van 22 maart hebben op meerdere terreinen invloed gehad op het parkeren op Brussels Airport. “Zo mochten voor de aanslagen ‘drop offs’, het afleveren van passagiers voor de terminal en daarna doorrijden, plaatsvinden op de departure curb, de weg voor de terminal. Meteen na de aanslagen moest dat gebeuren in onze parkings. Dat leidde tot chaotische taferelen want onze parkings waren ingesteld op het aantal in- en uitrijders van 2,3 miljoen op jaarbasis en die moesten nu een veel groter aantal verwerken. Inmiddels is er overigens een nieuwe drop off zone ingesteld, beheerd door de luchthaven.” Een ander verschil is dat de federale politie en luchthavenpolitie meer betrokken zijn dan voorheen bij de dagdagelijkse operaties. “Er is voortdurende en goede communicatie en coördinatie tussen Interparking en de politiediensten. Het is een continu proces en ik verwacht dat het belang ervan alleen nog maar meer zal toenemen.”