Terug naar het nieuwsoverzicht

Indrukwekkende upgrade voor twee parkeergarages in Rotterdam Centrum

27-01-2021

Na een succesvolle renovatie van parkeergarage Helicon in Den Haag in 2018, is Interparking vorig jaar betrokken geweest bij de renovatie van twee parkeervoorzieningen in Rotterdam. Parkeergarage Central Plaza in het stadscentrum en World Port Center op Kop van Zuid hebben een indrukwekkende modernisering ondergaan. Beide renovaties zijn in deelprojecten uitgevoerd, zodat de garages open konden blijven voor parkeerders. Interparking was verantwoordelijk voor de projectbegeleiding en werkte bij deze projecten samen met Kloet, Bolidt, Skidata, HTC, Rentalite / Rijndorp Installaties voor verlichting en Groeneveld Sign Systems.  

Om de bezoekers een zorgeloze parkeerervaring te bieden is door de eigenaren geïnvesteerd in gebruiksvriendelijkheid en uitstraling van de parkeergarages. Erwin Lund en Brend Fianen leggen onderstaand uit op welke slimme punten de garages verbeterd zijn. 

Renovatie parkeergarage Central Plaza Rotterdam

Erwin Lund, senior projectmanager ontwikkeling en Brend Fianen, portfoliomanager bij Interparking Nederland zijn beide betrokken geweest bij de renovatieprojecten. 

Verhogen van lichtopbrengst
Onze ervaring leert dat gebruikers een veilig gevoel ervaren in een lichte omgeving. Zo is er een hogere lichtopbrengst gecreëerd door het toepassen van een lijnverlichting in het zicht van de parkeerder. Ook het schilderwerk is opnieuw uitgevoerd. Erwin: “Vanuit onze huisstijl hebben wij witte wanden en plafonds toegepast en een lichte vloercoating. Hiermee creëren we een optimale lichtopbrengst voor de gebruiker bij het in- en uitstappen en voor een hoge lichtspreiding over de rijbaan.”
 
Sneller vinden van een vrije parkeerplaats en auto
Voor beide projecten vroeg de wayfinding voor zowel de bestuurder als de voetganger om een verbeteringsslag. “De routing in de parkeervoorzieningen voor bestuurders is geoptimaliseerd met duidelijke bewegwijzering en een parkeergeleidingssysteem per plaats, zone en verdieping. Voetgangers vinden nu gemakkelijker hun auto terug  door het aanbrengen van volledig nieuwe bebording  zone aanduiding met kleur, getal en pictogram, aldus Erwin.
 
Realiseren meer betaalgemak
Het binnenrijden en verlaten van de parkeergarage moet zo soepel mogelijk gaan. Meer betaalgemak speelt hier een grote rol in. Zo zijn er meer betaalmogelijkheden toegevoegd bij o.a. de uitritten. En kan er via een speciale website in een paar klikken een parkeerplaats gereserveerd en vooraf betaald worden. In- en uitrijden gaat dan handig via kentekenherkenning. 

Aangepast ontwerp dat bijdraagt aan meer comfort
Naast dat de wayfinding bijdraagt aan een goede doorstroming, zijn ook de inritten hierin van belang.
Bij de in- en uitrit is er goed naar het ontwerp gekeken en zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd. Vanuit de opdrachtgever van parkeergarage World Port Center is de wens gekomen om het gebouw geheel af te kunnen sluiten voor voetgangers. Erwin: “Voorheen kon men via de in- en uitritten over de hellingbaan vrij naar binnen en buiten lopen. Om dit te voorkomen is bovenaan de helling baan een speedgate geplaatst die alleen overdag geopend is. Om het inrijden met deze nieuwe situatie te verbeteren, hebben wij het verkeerseiland ingekort en de opstelling van de parkeerapparatuur aangepast. Ook parkeergarage Central Plaza is voorzien van een nieuwe inritsituatie, waarbij de rechter inrit naar voren is geplaats en het eiland is ingekort. “Hiermee hebben we een ruimere bochtzone gecreëerd wat de doorstroming heeft bevorderd”, aldus Erwin.


Gefaseerd te werk voor ontlasten van parkeerder

Een renovatie heeft een tijdelijke maar grote impact op de capaciteit en het functioneren van een parkeergarage. Wij focussen ons gedurende het proces dan ook op de gebruiker, want deze mag zo min mogelijk overlast ervaren. Erwin: “Bij parkeergarage World Port Center hebben wij de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd en gepland op basis van de bezettingscijfers, zodat de parkeervoorziening gedurende het hele proces open kon blijven. Hierdoor kan de garage met dichte schermen opgedeeld worden in zones en kunnen we zorgen voor alternatieve routes en tijdelijke bewegwijzering.  

Exploiteren met optimaal rendement
Interparking denkt tijdens een dergelijke renovatie ook vanuit commercieel oogpunt mee. Brend: “De vraag die wij ons stellen is hoe wij het rendement van een parkeervoorziening kunnen verhogen. Ook dat heeft invloed op een renovatie, en dan met name op de parkeerapparatuur. Bij zowel parkeergarage Central Plaza als World Port Center hebben we aangeraden om ons product ‘online reserveren’ te implementeren. Met dit innovatieve reserveringssysteem kunnen we de capaciteit van de garage beter benutten. Klanten kunnen vanaf nu via www.parkerenincentralplaza.nl of www.parkerenkopvanzuid.nl een parkeerplek reserveren vanaf € 10,- per dag.”  

Ook samenwerken met Interparking?  
Interparking start binnenkort ook met de upgrade van een derde parkeervoorziening in het hart van Rotterdam, namelijk WTC Beursplein. De parkeervoorziening, welke grenst aan het WTC Rotterdam, wordt gerenoveerd volgens de kwaliteitsnormen van Interparking. Hierbij staan een hoogwaardige uitstraling, verbeterde klantbeleving en klantvriendelijkheid voorop. 
Ben je geïnteresseerd in wat Interparking voor je kan betekenen op het gebied van renovatie? Neem dan contact op met onze afdeling Business Development afdeling via:

Tel: 088 - 542 13 11
E-mail: zakendoen@interparking.nl