Parkeergeleidingssystemen zie je tegenwoordig in steeds meer parkeervoorzieningen terug, maar niet élke parkeervoorziening is geschikt voor een parkeergeleidingssysteem. Senior Projectmanager Ontwikkeling Erwin Lund, vertelt over de noodzaak van het op een juiste manier ontwerpen van een parkeervoorziening om een parkeergeleidingssysteem optimaal tot z’n recht te laten komen.
Parkeergeleidingssystemen zijn geen nieuw fenomeen, ze bestaan al jaren in onder andere België en Spanje. Zo heeft Interparking in 1998 in parkeergarage P1 Brussels Airport Zaventem een parkeergeleidingssysteem aangebracht en behoorde hiermee tot één van de voorlopers in het toepassen van dit soort systemen. Naast dat automobilisten met behulp van dit systeem sneller een parkeerplaats vinden, wat leidt tot minder zoekverkeer, een hogere veiligheid binnen de parkeervoorziening en minder CO2 uitstoot, wordt een parkeervoorziening ook efficiënt gevuld. Dit zorgt vervolgens voor een optimaal rendement.
Maar het toepassen van een parkeergeleidingssysteem in elke willekeurige parkeervoorziening staat niet garant voor het behalen van deze resultaten. Lund: “Stel je voor dat je een parkeervoorziening inrijdt, waar je bij het stijgen of dalen tóch langs alle parkeerplekken moet rijden. Dan mis je het doel van een parkeergeleidingssysteem volledig: minder zoekverkeer.”
Een parkeergeleidingssysteem werkt optimaal op het moment dat de bestuurder meteen bij binnenkomst de keuze heeft om van niveau te wisselen. Lund: “Dit betekent dat je stijgen en dalen het beste van elkaar kunt scheiden, waarbij in een ondergrondse parkeervoorziening het dalen bij de ingang en het stijgen bij de uitgang wordt gerealiseerd. Bij een bovengrondse parkeervoorziening is dit uiteraard andersom. Zo’n systeem dwingt je dus als het ware om als architect na te denken over een optimaal ontwerp voor een parkeervoorziening.”
Lund vervolgt: “In parkeergarage Markthal in Rotterdam en Museumkwartier in Den Haag zie je dat zo’n systeem écht een toegevoegde waarde biedt. Bij het binnenrijden van een parkeervoorziening houden wij een vol/vrij signalering aan. Bij binnenkomst ziet de parkeerder hoeveel parkeerplaatsen er per etage vrij zijn. Zo kan er meteen doorgereden worden naar de volgende etage als de eerste etage vol staat. Bij aankomst op de juiste etage ziet de parkeerder op de borden hoeveel parkeerplekken er per rijbaan vrij zijn. Wanneer de bestuurder een keuze voor een rijbaan heeft gemaakt, ziet hij door middel van rode en groene lampjes boven de parkeerplaatsen of deze bezet of vrij zijn. Op deze manier is het mogelijk om de parkeerder via de kortste route naar een vrije parkeerplek te leiden.”
De toekomst
Lund ziet veel mogelijkheden voor het gebruik van parkeergeleidingssystemen in de toekomst: “Ook in toekomstige projecten zullen wij streven naar het toepassen van dit soort systemen in onze parkeervoorzieningen, en daarin zullen we nieuwe ontwikkelingen zeker meenemen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van camera’s van parkeergeleidingssystemen voor het terugvinden van je auto of het maken van productdifferentiatie bij betaalautomaten, waarbij er een onderscheid in prijs kan worden gemaakt”.
Erwin Lund - Senior projectmanager ontwikkeling
Erwin Lund is inmiddels bijna 5 jaar werkzaam bij Interparking en verantwoordelijk, samen met onze specialisten van de Interparking Groep, voor het ontwerp en de inrichting van klantvriendelijke parkeervoorzieningen. Vanuit Interparking is Erwin ondermeer betrokken geweest bij de ontwikkelingsprojecten Markthal te Rotterdam, Museumkwartier te Den Haag en Noordboulevard te Scheveningen.
Daarnaast adviseert Erwin ook bij de implementatie van nieuwe wayfinding- en bewegwijzeringsplannen in parkeervoorzieningen. De fasen ontwerp, aanbesteding, uitvoering en nazorg worden zorgvuldig doorlopen. Voorbeeldprojecten hiervan zijn de beheerlocaties WTC te Den Haag, The Edge te Amsterdam en Cadenza te Zoetermeer.